Denné osvetlenie učební
Hygienický význam denného svetla v školskom prostredí
Celkový pocit pohody a pracovnú výkonnosť v školskom prostredí významnou mierou ovplyvňuje prirodzené denné svetlo a priame slnečné žiarenie. Slnečné žiarenie sa okrem iného priamo podieľa na vytváraní tepelnej pohody, je to však len jeden z aspektov vplyvu slnečného žiarenia na človeka. Slnečné žiarenie ovplyvňuje základné biologické pochody v ľudskom organizme, napríklad produkciu hormónov, stav imunitného systému a nervovej sústavy. Denné svetlo je dôležité pre videnie, rozlišovanie farieb, má pozitívny vplyv na vitálne funkcie organizmov a ľudskú psychiku (najmä vysoké úrovne denného svetla), nie je plnohodnotne nahraditeľné umelým svetlom, teda združeným osvetlením.
Z hygienického hľadiska je dôležitá dynamika svetla, teda do učební by sa mali dostávať aj vyššie úrovne denného svetla, nielen hodnoty, ktoré sú potrebné na videnie. Znižovanie energetickej náročnosti budov sa nemôže dostať do konfliktu so zásadami tvorby zdravého a príjemného vnútorného prostredia budov. Za všeobecne prijateľné sa dajú považovať iba tie techniky znižovania energetickej náročnosti, ktoré významnejším spôsobom nezhoršia hygienickú kvalitu životného prostredia.
Normatívne kritéria denného osvetlenia vnútorných priestorov školských budov
Zabezpečenie dobrých kvalitatívnych i kvantitatívnych pomerov denného osvetlenia v školských stavbách je zvlášť dôležité preto, lebo vyučovací priestor tvorí prvé vizuálne prostredie náročnej zrakovej práce detí, ktoré majú pomerne nižšiu svetelnú citlivosť. Súčasne v školskej výstavbe sa realizujú priestory, ktoré v určitom zmysle z hľadiska svetelnej techniky a zrakových prác sú akousi obdobou ostatných typov budov a majú aj ich čiastočné črty a podobné svetelnotechnické nároky. Požiadavky na denné osvetlenie bežných školských priestorov sú uvedené nižšie.
Category: svetlotechnika